Beeldende kunstenaars op Vestingval 2017

Frank Biemans

Beeldend Glaskunstenaar

Frank Biemans studeerde in 1979 af aan de Academie voor Euritmie en ontwikkelde zich daarnaast ook autodidactisch tot beeldend glaskunstenaar. Hij heeft zijn vakmanschap en kunstenaarschap met vele seminars en zomeracademies uitgebreid in binnen- en buitenland.

Hij nam in meerdere Europese landen deel aan tentoonstellingen in galeries en beeldentuinen.

Frank heeft een niet aflatende drang tot creëren, waarbij het weerbarstige glas als materiaal zijn uitdaging vormt. Zijn objecten ontstaan voornamelijk intuïtief, meestal zonder een vooropgezet plan of tekening en ze kunnen zowel abstract of figuratief zijn. Is hij aanvankelijk bekend geworden met zijn heldere vlakglasobjecten, tegenwoordig maakt hij graag gebruik van de fusingtechniek en de vormsmelttechniek, waarbij hij het niet schuwt om felle kleuren toe te passen.

www.frankbiemans.nl

               


Gerben Dirven        

CABK ArtEZ Zwolle – Vrije Kunst (2011)

Overdonderd zijn door schoonheid, dat overkomt mij met enige regelmaat. Wanneer ik vanuit de schaduw uitkijk over een vlakte en de wind net is gaan liggen. Of wanneer de piano het muzikale thema openbaart dat al sinds de eerste maten van het stuk diep onder het oppervlak zingt. Maar ook wanneer ik een kwaststreek juist bezie, zodat alle vlakken en lijnen in een schilderij opeens kloppen.

Dan denk ik enkel: ‘Wauw’. 
En ben ik even intens gelukkig.

Zo’n ervaring wil ik met mijn beeldende werk ook realiseren. Door mij vooralsnog te beperken tot de vorm en het platte vlak, probeer ik grip te krijgen op schoonheid. Met houtskool, een kneedgum en een stapel papier kan ik vrij improviseren en studeren.

www.gerbendirven.nl

      


Yvonne Halfens

Yvonne Halfens volgde de opleiding TeHaTex in Nijmegen en de kunstacademie in Arnhem.

Haar uitgangspunt is de menselijke figuur, die zij gebruikt om aspecten van het menselijke bestaan te onderzoeken. Daarmee sluit zij aan bij een stroming in de hedendaagse beeldhouwkunst. De figuren zijn redelijk realistisch, maar er is altijd iets mee: ze missen armen, hebben een groot hoofd of de lichamen zijn aangetast. Ze omschrijft haar werk ook wel als gedichten in beeld; ze zijn poëtisch van aard.

Tijdens Vestingval zullen werken te zien zijn van keramiek, siliconen en ook een animatiefilm in klei

www.yvonnehalfens.nl

          


Flox den Hartog Jager

Het materiaal waarmee ik werk is textiel en mijn kunst mag met recht slow art worden genoemd. Ik maak gebruik van zeefdrukken, resisttechnieken, monoprinten met acrylverf en inkten om een ondergrond te verkrijgen. Daarna snijd en knip ik stukken stof en naai deze met de hand weer aan of op elkaar. Tot slot ‘teken’ ik erop met hand- en machineborduurwerk. Ondanks het feit dat mijn borduurwerk niet lief te noemen is, wordt het strak grafische beeld dat met zeefdrukken en monoprinten is verkregen er toch door verzacht. Het krijgt een zweem van het organische en de tactiliteit, die textiel toch al heeft, wordt verder benadrukt.

Inspiratiebron voor mijn werk is het menselijk leven en mythen, legenden, verhalen en symbolen, die het leven duiden, ook al is het maar met een knipoog. Dat heeft recent geleid tot drie series: Voormoeders, Engelen en Apocalyps.

De serie Apocalyps is geïnspireerd op de illustraties die de 8e eeuwse Spaanse monnik Beatus maakte bij zijn vertelling van de Apocalyps. Dit bijbelboek Apocalyps, of de Openbaring van Johannes van Patmos, is een beeldende  voorspelling van de heftige katharsis (de grote schoonmaak) die plaats zal hebben aan het eind der tijden vóór de komst van het Nieuwe Jeruzalem.

Biografie

Flox den Hartog Jager studeerde bibliotheekwetenschappen, filosofie en geschiedenis en was lange tijd werkzaam als bedrijfsbibliothecaris en later als Consultant Research bij een Management Consulting kantoor. Van 2005 tot 2007 volgde ze de opleiding Quilten Speciaal van de Stichting Beeldende Amateurkunst (SBA) te Utrecht. Daarna bekwaamde ze zich via workshops en masterclasses verder in de schilder- én de textielkunst. Haar werk was te zien op nationale en internationale tentoonstellingen.

www.floxdenhartogjager.nl

  

Laura Hoek

Opleiding: Akademie voor Beeldende Vorming, Tilburg 1982-1987

Mijn werk ontstaat vanuit de intimiteit van mijn atelier.

Het weergeven van het lichaam is startpunt van mijn werk. Zoals dansers hun lichaam gebruiken om een beeld op te roepen, zo gebruik ik het lichaam als uitgangspunt voor mijn werk. Handen en voeten worden als tentakels benadrukt. Mijn zoektocht naar beelden is een zoektocht naar verschillende manieren van communicatie, aanpassing en verandering.

De laatste jaren is het figuratieve startpunt uitgebreid naar mens en dier. Ook water speelt een grote rol in mijn werk. Bijna al mijn werk is tweedimensionaal. Vaak op papier, soms op doek, soms digitaal in de vorm van een animatie. Een sporadische uitstap naar driedimensionaal werk is een heerlijke uitdaging die ik graag aanga. Op Vestingval 2017 toon ik mijn werk ‘Tweelingzielen’.


www.laurahoek.nl

                           



Teunis van de Kamp (Bennekom,1957)

Midden jaren negentig ben ik begonnen met het maken van ringen. Ik beleef ontzettend veel plezier aan het vertalen van een idee naar een draagbaar object. Het ‘draagbaar zijn’ is natuurlijk een relatief begrip.

In het begin hadden ze soms nog een abstracte vormgeving; later werden het steeds meer figuratieve ringen. Soms staan de ringen op zichzelf, maar er kunnen ook kleine series ontstaan doordat de ene vorm vanzelf uit de andere voort komt. De laatste tijd worden het steeds meer ringen met een verhaal en krijgen ze titels mee zoals: ‘kanotocht in winters landschap’, ‘laddertje naar de hemel’ of ‘voor altijd de jouwe’.  Stillevens die je doen glimlachen.

Ik probeer wel humor aan mijn ringen toe te voegen. Voor mij is het belangrijker dat mensen meer vertederd zijn dan dat zij onder de indruk zijn van goud of dure stenen. Het hoofdmateriaal is bijna altijd zilver, maar ik mag daar graag dingen aan toevoegen die geen waarde hebben, zoals veertjes, gevonden kiezels en zelfs versleten borstelharen. Ik ben in ieder geval nog niet uitgekeken op het onderwerp ring.


www.teunisvandekamp.nl

        


Pim Kleinveld

Pim Kleinveld is autodidact. Zijn onderwerp tijdens Vestingval is Elburg; mijn prachtige stad. Een feest. Mijn inspiratiebronnen zijn Vincent van Gogh en David Hockney.

Het verbeelden van Elburg in schilderijen geeft mij een mogelijkheid om te experimenteren met verschillende invloeden. In de schilderijen wil ik toevoegen en weglaten. Kleur en vorm, detail en geheel vormen een nieuw beeld. Misschien een nieuwe, ongewone of ongemakkelijke werkelijkheid.

In mijn visie is het vertrouwde waarneembare beeld uitgangspunt. De geschilderde voorstelling wordt zo onderwerp voor anders kijken. Ik beoog de toeschouwer mee te nemen in een innerlijke dialoog met betrekking tot eigen conventies. Het beeld is aanleiding tot zelfonderzoek in de sfeer van eigen gewoonten, regels, tradities, normen en waarden.

Het schilderij is wat het is. Meer niet. Aan de toeschouwer om zich te verhouden.

           


Ingrid van der Krol (1958)

Ingrid van der Krol heeft als fysiotherapeut gewerkt en gedurende ruim 15 jaar een eigen bedrijf gehad op het gebied van werkplekverbetering. Een aantal jaren geleden heeft ze haar artistieke talent de ruimte gegeven en is ze zich gaan richten op de portretkunst. Er volgde een intensieve periode van lessen en masterclasses, o.a. op de Wackersacademie in Amsterdam. Sinds 2013 is ze full-time kunstschilder. Als tegenwicht voor het buitengewoon precieze portretschilderen, maakt ze ook fantasiebeestjes. Beestjes die niemand ooit eerder heeft gezien of bedacht. Dit volkomen vrije werk schept zichzelf als het ware, en krijgt daar van Ingrid van der Krol ook alle ruimte voor. Tijdens Vestingval zijn beide soorten werk te zien.

Ingrid exposeert tijdens Vestingval in de Refter van Museum Elburg, daar is voor kinderen ook de gelegenheid een eigen fantasiebeestje te maken.

                                         


Han Lammers

Han Lammers werd in 1956 geboren in Heerde. Vanaf 1974 tot heden volgde hij diverse vakopleidingen en sinds 2012 is hij autodidact kunstenaar en doet hij veel aan zelfstudie. Momenteel volgt hij de MIX academie.

Met zijn rationele ontwerpen maakt beeldend kunstenaar Han Lammers een vertaalslag van wiskundige vergelijkingen naar tastbare driedimensionale beelden, veelal uitgevoerd in zink.

Dit levert geometrisch, abstract werk op dat gekenmerkt wordt door concrete en zuivere vormen. In die zin voelt Lammers zich verwant aan het minimalisme en constructivisme. Omdat geometrische vormen de basis vormen van zijn werk, ontstaan er sculpturen waarbij iedere vorm van toeval en dus verrassing op voorhand uitgesloten is. Het werk van Lammers valt uiteen in massieve, gesloten vormen met een statisch karakter en meer open en vloeiende vormen met een dynamisch (en soms lyrisch) karakter.

Wiskunde als exacte wetenschap wordt veelal omschreven als rationeel en emotieloos. Kunst daarentegen associeert men met emotie en gevoelsexpressie. Vroeger wist men de wiskunde en kunst moeiteloos te combineren door gebruik te maken van hun aanvullende kwaliteiten. Voor Leonardo Da Vinci en Michelangelo waren kunst, techniek en architectuur onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ontelbare kunstwerken zijn ontstaan met behulp van de stelling van Pythagoras, de reeks van Fibonacci, de Gulden Snede, het Pentagon en de uitwerking van het getal Pi. Denk bijvoorbeeld aan het iconische werk “de Vitriviusman” van Da Vinci.

Dat Lammers in zijn kunstenaarschap wordt geïnspireerd door de wiskunde behoeft geen nader betoog. Ook zijn materiaalgebruik verraadt zijn voorkeur voor wetenschap en techniek. Hij werkt voor het overgrote deel met zink, geen verbazende keus als je weet dat het verwerken van zink en koper al meer dan 100 jaar door het geslacht Lammers wordt uitgeoefend. Zijn werk en kunst zijn dus stevig geworteld in een traditie van “Zinkwerkers pur sang”.

De meeste van zijn kunstwerken staan buiten in de natuur. De uitdrukking van de beelden verandert met de jaargetijden, omdat weersinvloeden hun uitwerking hebben op het patina (oxide laag van het zink). Het formele karakter van het werk wordt door de schaduwwerking en de lichtinval geaccentueerd, hierdoor staan de buitenbeelden van Lammers in een spannend contrast met de organische vormen van hun natuurlijke context.


www.hanlammers.nl



Ingo Maurer


Ingo Maurer is Duits industrieel ontwerper en uitvinder, geboren in 1932 op het eiland Reichenau in de Bodensee.

Ingo Maurer is een internationaal bekend lichtontwerper. Een van zijn bekendste ontwerpen is de Bulb lamp, de lamp die hem onmiddellijk internationaal aanzien gaf en waarmee het voor Ingo Maurer allemaal is begonnen. Verder kent bijna iedereen zijn lampen YaYaHo, de MaMo Nouchies en La Bellissima Bruta. Drie lampen, die je doen glimlachen.

Ook de Porca miseria! en de Lucellino gooiden hoge ogen op de meubelbeurzen van Milaan en Keulen. Verschillende van zijn lampen worden opgenomen in de collecties van diverse musea. In de designcollectie van het Museum of Modern Art in New York zijn opgenomen: Bulb, Light Structure, Little Black Nothing en Ya Ya Ho. Lucellino (1992), de gloeilamp met engelenvleugels gemaakt van ganzenveren, is als het ware zijn handelsmerk geworden.

Alhoewel hij is opgeleid tot typograaf, heeft hij als geen andere ontwerper zo veel toewijding aan het ontwerpen van licht getoond. Tot nu toe heeft hij meer dan 120 verschillende lampen en verlichtingssystemen ontworpen, hij heeft talrijke tentoonstellingen gedompeld in een feeërieke sfeer dankzij zijn installaties en hij heeft op een kunstzinnige wijze talrijke officiële gebouwen en private woningen in het licht geplaatst. ‘Ik ben van kindsbeen af gefascineerd geweest door de gloeilamp. Die acht ik de perfecte belichaming van de samenkomst van nijverheid en poëzie…’, zo zegt de uitvinder van onder andere het 12-volt halogeen-verlichtingssysteem waarbij lampjes tussen draden worden gespannen. 'Ontwerpen is een vrolijke wetenschap', aldus Ingo Maurer en deze opvatting komt duidelijk terug in zijn werk. Het heeft humor, is origineel, speels en luchtig.

       


Charity van der Meer

Charity van der Meer with her label Sharit graduated in Fashion Design and Knitwear at the Nottingham Art and Design University in 2002. She then moved to the Netherlands, where she worked in fashion and over the years she developed her own collection using the felting technique. Charity believes that felt gives her aninfinity of creative possibilities, which she pursues by constantly researching and experimenting with new materials and techniques using natural textiles, raw materials and organic fibers.
Her “Sharit Ethical Fashion” and has now become a well-known brand in the Netherlands.

Inspirations:

I am always fascinated by a lot of textures, colours and possibilities that nature can offer. It is my constant creative companion and inspiration for my collections.

Charit van der Meer heeft haar eigen label Sharit. Ze deed haar opleiding aan de Nottingham Art and Design University en studeerde af in 2002. Daarna verhuisde ze naar Nederland en ging ze in de mode werken. In de loop der jaren ontwikkelde ze haar eigen collectie, waarbij ze gebruik maakte van diverse vilttechnieken. Charity vindt dat het vilten haar oneindig veel creatieve mogelijkheden biedt. Ze onderzoekt en experimenteert steeds met nieuwe materialen en technieken, waarbij ze werkt met natuurlijke materialen. Haar  ‘Sharit Ethical Fashion’ is inmiddels een bekend label geworden in Nederland.

 www.sharit4.net



Heleen van Nieuwland, cq troj

beeldend kunstenaar en keramist

Ze volgde haar opleiding aan de Kunstacademie Den Bosch in 1982.

Heleen van Nieuwland geeft in haar beelden en reliëfs vorm aan de onzichtbare wereld van dromen, gedachten en emoties, zoals kracht, verlangen en vreugde. In haar beelden is de menselijke gestalte tot een bepaalde essentie teruggebracht of geabstraheerd en soms gecombineerd met structuren uit de natuur. Heleen maakt haar beelden van platen klei die zij meestal al een structuur of kleur heeft gegeven voordat ze er het beeld mee gaat opbouwen. Wanneer het beeld het nodig heeft, worden andere materialen toegevoegd, zoals hout, spijkers, lood, goudluster of bladzilver. De beelden zijn op een stille en ingetogen manier aanwezig, of zoals iemand eens zei ‘ze hebben Boedha kwaliteit’.

Heleen van Nieuwland is lid van de landelijke kunstenaarsvereniging De Ploegh te Amersfoort.

www.heleenvannieuwland.exto.nl

        



Ria Pastoor

Ria Pastoor besluit na scholing op kunstzinnig gebied een keuze te maken: de Klei. Zij volgt een stage bij Margot Spiegel-Kraemer (1975 Den Haag). Daarna doet zij een vakopleiding Keramiek (Anno Smit Groningen). Ze volgt beeldhouwlessen bij Anno Smit, Thomas Rodrr en Alex de Vilder. Verder heeft Ria Pastoor workshops gevolgd in Nederland, Frankrijk en New-Mexico. Haar objecten zijn handgevormd. De witte aardewerk klei is de juiste ondergrond om de mooie aardse kleur van de pure oxiden te laten zien. De eigenheid van de klei komt ook meer tot zijn recht.

Wat haar inspireert, verwoordt ze als volgt: ‘De thema's lijken een soort dagboek. Een reis, een cultuur, een boek, het geweld in deze wereld. Wat mij boeit en raakt. Het maakt wel dat mijn werk een verhalende uitstraling heeft.’

Ria Pastoor geeft les in haar eigen atelier. Ze werkt samen met trainers. Het gericht werken met klei kan soms meer inzicht geven. Ze is lid van de vakgroep keramiek NVK en was 20 jaar lid van KEK (Epe) en de Kunstkring NO-Veluwe.

        


Else Ringnalda (1958)

‘Mijn inspiratie put ik uit fantasieën over een utopische samenleving bevolkt door de Homo ludens, de spelende mens.

De cultuurhistoricus Johan Huizinga introduceerde in 1938 het begrip Homo ludens. Hij voorspelt aan het begin van de industrialisatie de toename van vrije tijd die beschikbaar zal komen en hij beschrijft de spelende mens.

Ik stel me een ideale samenleving voor, een utopie. Mijn Homo ludens zijn mensen die hun talenten ontdekken en ontwikkelen, die ruimte bieden en bewondering hebben voor individuele verschillen. Er is geen plaats voor jaloezie of verveling. Mensen met een onafhankelijke geest, die de tijd levend maken in plaats van haar te doden. Vanuit die overtuiging ontstaan mijn beelden van gelijkwaardige mensen. Niet alleen gelijkwaardigheid tussen man en vrouw maar tussen alle mensen: homo/moslim, zwart/wit en ga zo maar door.

De vorm van mijn beelden ontstaat na het manipuleren van de werkelijkheid; bijvoorbeeld door het verlengen van ledematen of het verbreden van schouders en het weglaten van details. De figuren zijn introvert, zonder suggestie van beweging of eenduidige expressie. Ze lijken verzonken in hun spel.

Else Ringnalda exposeert in de Kloostertuin van Museum Elburg. Haar werk blijft ook na Vestingval in de Kloostertuin. Tot half oktober kunt u er nog van genieten.

           


Tineke Smith (1948)

In het werk van Tineke Smith staan de natuur, het aardse, natuurlijke kleuren, beweging en het leven centraal. Ze maakt schilderijen en installaties. De thema’s voor haar werk haalt ze veelal uit Bijbelse vertellingen en tradities, maar ook uit mythologie.

Kenmerkend voor het werk van Tineke Smith is het combineren van verschillende materialen, zoals rubber, glas, hout, staal en gelatine. Vaak worden materialen hergebruikt, wat verwijst naar de kringloop van het leven. Haar werk is minimalistisch en subtiel, maar geeft toch een monumentale indruk doordat de sculpturen een relatie aangaan met de ruimte waarin ze staan.

          


Marieke Steenhorst

Marieke Steenhorst volgde de opleiding Kadercursus Quilten Speciaal, 3e jaar Nieuwe Akademie Utrecht

Van oude Japanse haiku’s tot de zoveelste dode goudvis in de kom. Van bomenkap in de straat tot wat leeft er op een vuilnisbelt. Ervaringen, gebeurtenissen, een foto of krantenartikel, een bijzondere vorm of lichtval. Een stuk textiel met een geschiedenis; alles kan een inspiratiebron zijn voor mijn werk.

Textiel is mijn medium vanwege de vele eigenschappen en mogelijkheden, maar ik gebruik ook rubber, plastic en blik. Van traditionele handwerktechnieken tot branden, smelten of ontkleuren.

Mijn werk is vaak transparant, intensief gestikt, gelaagd.

Ik ben lid van Textielgroep STiQS, een groep textielkunstenaars, voortgekomen uit het samen volgen van de kadercursus Quilten Speciaal.

www.stiqs.nl

       


Milian van Stokkum (1963):

Hoge school voor de Kunsten Arnhem, Rietveld Amsterdam (1989).


De sfeervolle beelden van Milian van Stokkum bevatten een eigen symboliek en tonen een intieme en verstilde wereld. Ervaringen, observaties en het onderbewuste vormen een onuitputtelijke bron. Zij laat zich graag inspireren door eigenzinnig en inventief gebruik van de materialen. Milian exposeert regelmatig in binnen- en buitenland. Haar werk is in bezit van gemeentes, verzamelaars en particulieren. Zij werkt ook in opdracht: olieverf portretten, objecten en schilderijen.


‘Ik zie mezelf als een beeldbouwer, zowel in het platte vlak als in het ruimtelijke werk begin ik met een idee waar een sterk gevoel aan verbonden is. Ik hou van de verhalen die je kunt voelen als je naar een beeld kijkt, en dat dat verhaal niet vastligt maar voor iedere kijker en ieder moment weer anders kan zijn.’



www.milianvanstokkum.nl

 


Martha Veldthuis


Een groot gedeelte van de mensbeelden zijn keramisch vervaardigd. Dit houdt in dat de beelden met de hand worden gevormd en daarna op ongeveer 1.100˚C worden gestookt in een elektrische oven.


De meeste mensbeelden zijn gemaakt van gekleurde klei (klei gemengd met oxides). Deze beelden behoeven na het stoken niet of nauwelijks nog een bewerking te ondergaan.

Beelden die worden gecombineerd met andere materialen, zoals brons of hout, worden, nadat de klei tot steen is gestookt, in elkaar gezet met een pen/lijm verbinding, gevoegd en bijgekleurd.


Niet het contrast tussen het mannelijke en het vrouwelijke, maar het samengaan van deze eigenschappen in ieder mens houdt mij bezig. Beeldend werken is communiceren. Van communicatie boeien mij met name gevoelsmatige en gedragsmatige aspecte;, veel meer dan het doorgeven van concrete informatie. De overdracht van gevoelens zoals agressie, blijdschap, verlegenheid, angst, eenzaamheid, arrogantie, etc. probeer ik in mijn werk tot uitdrukking te brengen.


www.marthaveldthuis.nl

        


Henrie Vogel

C.A.B.K. Kampen, autonome schilderkunst (1983), karakteriseert zijn eigen werk als gemengde media op doek.
In het getoonde werk gaat het om de uitgestelde beeldvorming.

Het doek ligt op de grond, de zwaartekracht werkt, en de natte verf vloeit uit. In de verf zit inkt en pigmenten. Water vloeit naar het laagste punt. De ventilator maakt wind. Door het drogingsproces is er ook de factor tijd die meedoet. Een beeld vormt zich naar zijn aard. Ik zeg dank je wel.

Door me over te geven aan de werking van de materie in het beeldvormingsproces geef ik uitdrukking aan een immateriële realiteit - een geschilderde holistische overtuiging - zo je wilt.

www.henrievogel.nl

        


Adrie van Zalk

A Night with officer Bob

’s Nachts reist officer Bob terug naar zijn jeugd. Beleeft hij opnieuw zijn avonturen.Bij het daglicht bekijkt hij zijn beelden, die hij meeneemt naar het heden.Verbaasd dat hij ’s nachts onkwetsbaar is, maakt hij iedere nacht de reis opnieuw en opnieuw en opnieuw.Adrie van Zalk is een multimedia kunstenaar, die afstudeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem.Zijn werk was te zien op diverse TV-stations in Brazilië, Mexico, Californië (USA), Colombia, Uruguay, Duitsland, Italië, Oostenrijk en Nederland.In Nederland was zijn werk o.a. te zien op het Nederlands Film Festival, P.A.R.K. TVAmsterdam, Internet kanaal Museum Booymans van Beuningen, Paraplufabriek Nijmegen, Openlucht videofestival Den Haag, Cinemalux Nijmegen, Maffestival Almelo.

      


Zeilenproject De vier elementen

Dit jaar heeft de organisatie van Vestingval de leerlingen van het Lambert Franken College uitgenodigd om een ontwerp te maken voor botterzeilen. Dit paste goed in een CKV-project, waardoor 200 leerlingen met het thema van de vier elementen: aarde, water, vuur en lucht aan de slag gingen.

Een jury heeft zes ideeën uitgekozen om deze door de ontwerpers en hun team uit te laten voeren. De stijlen lopen uiteen van realistisch, decoratief tot stripachtig. Bij het verbeelden van het thema dienen de gekozen symbolen ter versiering, soms als een statement.

Het schilderen op zo’n groot formaat vraagt om vele nieuwe vaardigheden. Naast de benodigde creativiteit, komt het aan op een flinke fysieke aanpak en een goede samenwerking. Uit de hand en op het oog zijn de schetsen uitgezet en uitgewerkt in acrylverf.

Zo is de bruine vloot van een eigentijds karakter voorzien. Wie weet binnenkort met de wind in de zeilen in gebruik op een varend monument.

Als externe partner is de Royal Talens Foundation bij het project betrokken. De foundation heeft de benodigde acrylverf gesponsord.


          

Bekijk hier het filmpje over het zeilenproject