Kunstenaars die in 2019 exposeren


Ingeborg ten Hoopen exposeert in Beekstraat 38 (familie Hutten) en in de Grote of Sint-Nicolaaskerk(Zuiderkerkstraat 1)

Het gehele oeuvre van Ingeborg ten Hoopen (1958) dat al meer dan dertig jaar terug gaat in de tijd bestaat uit tekeningen, fotografisch werk, objecten, sculpturen in brons, installaties, schilderijen en poëzie.

Het werk is te zien in binnen- en buitenlandse galeries, op beurzen als Rotterdam Contemporary en ArtTheHague en is opgenomen in de collectie van AKZO Nobel ArtFoundation en diverse particuliere - en bedrijvencollecties.Sinds enkele jaren ligt de focus op het maken van tekeningen, fotografisch werk en het schrijven.

Ingeborg ten Hoopen woont en werkt in de oude binnenstad van Zutphen. Haar werk kenmerkt zich door aandacht voor detail en heeft filosofische vraagstukken als vertrekpunt. De tekeningen, zowel als het fotografische werk, zijn contemplatief van aard.

Ingeborg ten Hoopen is een autodidact en haar favoriete en getoonde techniek is een groot formaat tekeningen. Door met veel geduld en aandacht te werken in series die over meerdere jaren uitgewerkt worden, ontstaat werk dat de beschouwer uitnodigt tot verstilling en het zich verdiepen in het onderwerp van de serie.

The Last of the Species- De Laatsten van de Soort is serie tekeningen die refereert aan de schoonheid en kwetsbaarheid van alles wat leeft. Meer informatie: https://instagram.com/ingeborgtenhoopen


Barbara Röling exposeert in Beekstraat 46

Barbara Röling werkt sinds haar afstuderen aan de Gerrit Rietveld academie in 1997 meestal in thema’s. De thema’s zijn altijd gerelateerd aan onderwerpen die haar fascineren of juist afstoten.

Ze neemt een vlucht in de wereld van de onwerkelijkheid, sprookjes, dromen en de fantasie om zo aan de onplezierige werkelijkheid te ontsnappen. Zo vliegt ze naar een wereld waarin alles mogelijk is.

Dualisme en symboliek, zowel bestaand als gefantaseerd, spelen een belangrijke rol in haar werk evenals veelkleurigheid.

Transformatie is een ander belangrijk aspect in haar werk. Ze creëert nieuwe vormen door reeds bestaande vormen of zelfgemaakte vormen te versnijden om zo tot nieuwe vormen te komen.

Door te reizen naar oorden die qua cultuur en mentaliteit ver van haar af staan doet zij inspiratie op voor nieuw werk. Het werk van Barbara Röling is uitgesproken, kleurrijk en sprookjesachtig met een voorkeur voor magisch realisme. Meer informatie: www.barbararoling.nl


Linda van der Waal exposeert bij Lijstenmaker Pool (Bloemstraat 28)

Linda van der Waal woont aan een prachtige haven in Lelystad. Haar passie is tekenen. Vroeger als kind al zat ik van alles en nog wat te tekenen. Ik ben ook een tijdje actief geweest met porselein schilderen, t-shirts beschilderen en ook heb ik workshops gegeven.

Later ben ik naar de kunstacademie gegaan om te leren ‘fijnschilderen’, zoals de grote meesters. Erg leerzaam geweest voor mij. Tekenen bleef toch altijd de boventoon voeren en daardoor ben ik fotorealistisch gaan tekenen met hoogwaardige pastel potloden.

De leukste opdrachten voor mij zijn het tekenen van mensen en dieren, waarvan huisdieren en Wildlife mijn meest favoriete onderwerpen zijn. Ik werk ook in opdracht. Meer informatie: https://petsetta.nl


Flox den Hartog Jager exposeert in Gruithuis (Krommesteeg 11)

Het materiaal waarmee ik werk is textiel en mijn kunst mag met recht slow art worden genoemd. Ik maak gebruik van zeefdrukken, resisttechnieken, monoprinten met acrylverf en inkten om een ondergrond te verkrijgen. Daarna snijd en knip ik stukken stof en naai deze met de hand weer aan of op elkaar. Tot slot ‘teken’ ik erop met hand- en machineborduurwerk. Ondanks het feit dat mijn borduurwerk niet lief te noemen is, wordt het strak grafische beeld dat met zeefdrukken en monoprinten is verkregen er toch door verzacht. Het krijgt een zweem van het organische en de tactiliteit, die textiel toch al heeft wordt verder benadrukt.

De serie Apocalyps, waaruit werken te zien zullen zijn tijdens het Vestingval 2019, is geïnspireerd op de illustraties, die de 8e eeuwse Spaanse monnik Beatus maakte bij zijn vertelling van de Apocalyps. Dit bijbelboek Apocalyps, of de Openbaring van Johannes van Patmos, is een beeldende  voorspelling van de heftige katharsis (de grote schoonmaak) die plaats zal hebben aan het eind der tijden vóór de komst van het Nieuwe Jeruzalem.

Flox den Hartog Jager studeerde bibliotheekwetenschappen, filosofie en geschiedenis en was lange tijd werkzaam als bedrijfsbibliothecaris en later als Consultant Research bij een Management Consulting kantoor. Van 2005 tot 2007 volgde ze de opleiding Quilten Speciaal van de Stichting Beeldende Amateurkunst (SBA) te Utrecht. Daarna bekwaamde ze zich via workshops en masterclasses verder in de schilder- én de textielkunst. Haar werk is te zien op nationale en internationale tentoonstellingen. Flox is lid van StiQS en de Engelse 62Group. Meer informatie: www.floxdenhartogjager.nl email: floxdhj@gmail.com


Tom Kuper exposeert in café aan de Haven (Havenkade 31)

Tom G. Kuper is geboren in 1942 in Kampen. Afgestudeerd publiciteit aan de Academie Minerva in Groningen. Met zijn versterkt creatief vermogen heeft hij zich, na zijn opleiding, een plaats verworven in de maatschappij als product en bedrijfsontwikkelaar. Laatstelijk als general manager van een multinational met internationale verantwoordelijkheid voor marktgerichte product en proces ontwikkeling.

Tijdens de afbouw van zijn maatschappelijke carrière actief in de schilderkunst. De acryl werkstukken zijn veelal twee dimensionaal daarmee ruimte gevend aan de toeschouwer om, indien gewenst, zijn werk te completeren met een derde dimensie. Zijn model studies zijn realistisch van opzet. Meer informatie: https://tomkuper.nlof email: tomkuper@kpnmail.nl


Sam Drukker exposeert in Museum Sjoel Elburg (Graaf Hendriksteeg 2)

Enige jaren geleden portretteerde kunstenaar Sam Drukker (1957) tien joodse mannen die volwassen waren tijdens WOII. Met het aantal van tien verwijst Drukker naar minje, het minimumaantal volwassen joodse mannen dat nodig is voor een gebedsdienst in de synagoge. Met zijn Minje heeft Drukker een bijna verdwenen generatie een gezicht gegeven. De mannen zijn nu in de leeftijd tussen de 87 en 103 jaar.

“Toen ik een kind was, hadden alle volwassenen om mij heen de oorlog meegemaakt. De oorlog zat in de mensen opgesloten. Wij, mijn broer en zusjes en ik, waren degenen die van niets wisten. Zo is dat eigenlijk altijd gebleven. Nu ik op middelbare leeftijd ben en de tijd steeds sneller lijkt te gaan kom ik er met een schok achter dat de generatie die volwassen was in de Tweede Wereldoorlog, bijna verdwenen is. Wij zijn het nu die het dichtste bij die oorlog zaten”, aldus Sam Drukker. Deze serie is voor Drukker een eerbetoon aan de overleving. Meer informatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sam_Drukker


Henk Oelen exposeert in het Oude Feithenhof (Ledige Stede 6)

Henk Oelen (1953) is geboren in Hoogeveen. Hij is opgeleid aan Academie Minerva (MO-A en-B Tekenen) van 1971 tot 1976, daarna nog een jaar de beeldhouwafdeling. Vanaf 1981 exposeert hij regelmatig bij kunstenaarsinitiatieven en gemeentelijke instellingen, zowel solo als in groepen.

Daarnaast neemt hij regelmatig deel aan zomerse beeldenroutes en manifestaties. Tussen 1989 en 1991 heb ik een aantal grootscheepse, ruimte vullende installaties gemaakt bij onder meer  De Fabriek in Eindhoven, Artis in Den Bosch en W139 in Amsterdam.

Tot in de jaren negentig was mijn werk voornamelijk gebaseerd op landschappelijke structuren, geologische processen, de natuur zoals je die waarneemt, of het weer. Deze beelden waren vaak fragiel en kwetsbaar. Halverwege de jaren tachtig werd dit uitgebreid met abstracte, robuustere constructies in hout die niet altijd meer verwezen naar het landschap.

Vanaf eind jaren negentig inspireerden religieuze verhalen en Griekse mythen tot beelden die abstracte elementen combineerden met figuratieve, zoals mens- en dierfiguren. Soms verwijs ik naar actuele maatschappelijke en ecologische ontwikkelingen zoals de mogelijke gevolgen van de klimaatveranderingen. Vanaf ongeveer 2005 is er het thema Kosmos, denk aan zwarte gaten, geboorte van sterrenstelsels etc.

De laatste jaren maak ik weer abstracte beelden, samengesteld uit diverse materialen en vormen, die overigens wel weer kunnen verwijzen naar landschappelijke of kosmische structuren en gegevens. De huidige thema’s Natuur, Kosmos en Diversen bestaan naast elkaar en zijn niet strikt gescheiden. Onderdeel van het thema Diversen zijn de kleine beelden vanaf 2015, schetsen voor mogelijke, monumentale beelden, die tijdens Vestingval te zien zijn. Meer informatie: https://www.henkoelen.nl/


Rien Broekhuijsen exposeert in de Kazematten bij de Vischpoort

Rien Broekhuijsen maakt collages, assemblages en installaties. Materialen en voorwerpen uit een zorgvuldig bij elkaar gezochte verzameling zijn de elementen waaruit hij zijn assemblages en installaties samenstelt. Functionele objecten en materialen als kerkklokken, kisten, blokken turf, zand, agrarisch materiaal, zwaailichten, ballonnen, medische disposables, spiegels, bankschroeven, takken, autowielen of hout.

De noodzaak om een assemblage of een installatie te maken vloeit voort uit dat materiaal. Hij combineert elementen van natuur en techniek, die zowel samengaan als met elkaar vloeken, en gaat daar mee aan het werk tot ze in balans zijn en er een nieuwe logica ontstaat.

Ook werkt hij met beweging, licht en rook; dat maakt de assemblages en de installaties nadrukkelijker en brutaler.

Het maken van collages helpt hem om ideeën te genereren. Hoewel eenvoudig en inzichtelijk van techniek roepen de assemblages en installaties associaties op met wetenschap, landbouw en medische ingrepen, maar blijven ongrijpbaar en een tikkie anarchistisch.

Met het plaatsen van een installatie in de kazematten reageert Rien Broekhuijsen op de ruimte met een drieluik, waarbij de gekozen materialen, maar ook beweging, licht, geur en de persoonlijke associaties van de kijker de beleving van het werk compleet maken.

Opleiding: Rietveld Academie 1982-1987 (grafische vormgeving), Nieuwe Akademie Utrecht 2013 -2018 (autonome kunst). Meer informatie: website: http://www.rienbroekhuijsen.nl/  Facebook: https://www.facebook.com/rien.broekhuijsen Instagram: https://www.instagram.com/rienbroekhuijsen/?hl=nl


Jan Verschueren exposeert in de Groene Kruidhof (Ellestraat 44) en smederijmuseum De Hoefhamer (Smedestraat 22)

Jan Verschueren komt uit Lint (België). Hij exposeert met assemblages van schroot. Hoe schrootbeelden van Jan Verschueren zijn. Hoe roest mooi kan zijn. Hoe schoonheid kan roesten. Hoe constructief destructie is.

Hoe chaotisch structuren zijn. Hoe structureel chaos is. Hoe men observeert en geobserveerd wordt. Hoe dicht grote idealen bij kleine kantjes liggen. Hoe anekdoten vereeuwigd lijken. Hoe eeuwigheden veranekdotiseren. Hoe humor is. Hoe dicht zwart bij wit ligt. Hoe dicht de beeldhouwer bij zijn liefde ligt. Hoe dicht de beeldhouwer bij zijn werkt staat. Meer informatie: www.janverschueren.com


Maron Hilverda exposeert in de Ledige Stede 29

Ik ben Maron Hilverda, beeldend kunstenaar. Vanuit mijn atelier in Gaanderen reis ik met man en kinderen de wereld door. Geschiedenis, filosofie, de mooie gelaagdheid en innerlijke tegenstrijdigheden van de mens inspireren mij mateloos. Een kwart eeuw vakmanschap en moederschap trekken diepe lijnen. In mijn ziel en in mijn werk. Wie lef heeft en de frustratie of de zoete pijn van eigen onvervuld verlangen in de ogen durft te zien, herkent zich in mijn werk..

Paul Klee zei het al: “Zie de mens: half gevleugeld half gevangen.” Als mens zitten we vast in stof en materie. Tegelijkertijd is het juist de mens die zich los kan maken van dit stoffelijke, die vleugels kan krijgen. We kunnen ons begeven buiten onze eigen grenzen, relaties aangaan met een Ander. We kunnen verblijven in een heelal van ongeschapen zaken, het onzichtbare.

Mijn beeldende werk geeft mij de mogelijkheid om in deze ongrijpbare ruimte te komen. Ik werk vanuit mijn noodzaak om te creëren en de behoefte mijn verhalen vorm te geven. Dichtbij mijn eigen leven blijven is daarbij mijn bron. Veelal werk ik op doek of paneel met olieverf en potlood. De kleurkracht van de olieverf tegenover de gevoeligheid van het kwetsbare potlood intrigeert en inspireert mij telkens weer.

Opleidingen: Kunstacademie Artez (1991) Schilderijen op doek of paneel in olieverf en potlood. Meer informatie: www.maronhilverda.nl


Anneke van der Molen exposeert in Muurhuisje 1 (Zuiderwalstraat8)

Mijn naam is Anneke van der Molen-Goutbeek. Na jaren poppen te hebben gemaakt, verlangde ik er naar te werken op het platte vlak. In 2008 begon ik schilderles te volgen bij beeldend kunstenaar Willem Bultman.

In 2014 kwam ik oog in oog te staan met het werk van beeldend kunstenaar Francis Kilian, en was bijzonder geraakt door haar eigen beeldtaal. En volgde bij haar het traject Blikopener, dit is een inspiratie- en verdiepingstraject voor schilders en makers. Ze heeft me gestimuleerd mijn eigen visie en beeldtaal te ontwikkelen.

Mijn werk is figuratief en probeer het onderwerp vanuit de ondergrond te laten ontstaan. Het werk is gelaagd, dit maakt het beeld zichtbaar. Af en toe versterk ik het beeld met simpele lijnen soms haast vanuit kinderlijke eenvoud. Dit geeft mij veel plezier.

In eerste instantie schilder ik voor mezelf, om momenten te herbeleven en te bezien vanuit een ander perspectief. Meer informatie: www.annekevdmolen.nl


Lia de Jonghe exposeert Muurhuisje 2 (Zuiderwalstraat 10)

Lia de Jonghe komt uit Amsterdam. Ze werkt met textiel, oude lappen, kledingstukken e.d. Vaak is het onderwerp een portret. Oude familiefoto's of zomaar een foto die aanspreekt dienen als uitgangspunt. Ook onderkomens (shelters) van mensen zijn een terugkerend thema.

Na wat schetsen om het onderwerp in de vingers te krijgen begint zij aan het werken met stof, naald en draad. Dit is een proces van proberen, uithalen en opnieuw de steken zetten, stof wegknippen en weer toevoegen. Altijd met de hand. Naast portret werkt zij ook abstract. De stof is dan het uitgangspunt.

Lia studeerde van 2000 tot 2004 aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Meer informatie: www.liadejonghe.nl


Dolf Pereboom exposeert in het Orgelmuseum (Van Kinsbergenstraat 5 - expositieruimte)

Na jaren analoog fotograferen was de opkomst van het digitale fototijdperk, met alle toegenomen mogelijkheden, aanleiding zijn fotografie te professionaliseren. Na de Fotoacademie Amsterdam volgden opdrachten voor diverse bedrijven en tijdschriften.

Inmiddels werkt hij voornamelijk autonoom (nog steeds deels analoog) en fotografeert voor verschillende langlopende projecten. Hij wisselt modelfotografie in de studio af met werken op locatie en geeft daarbij de voorkeur aan vervallen, soms wat lugubere plekken. Hij had diverse exposities in binnen- en buitenland. Meer informatie: https://www.dolfpereboom.com/

  

Work#art exposeert in het Orgelmuseum (Van Kinsbergenstraat 5 - binnenplaats)

Bert van der Sluijs en Douwe Buwalda volgden beiden aan de Academie voor Beeldende Vorming in Amersfoort een opleiding als docent handvaardigheid. Sinds 2003 werken ze steeds intensiever samen en vormen ze het collectief AndArt, wat in 2011 overgaat in work#art. Inmiddels een gedeponeerde merknaam, onder de paraplu van kunstbedrijf Stichting workheart.

Naar aanleiding van de beschikbare locatie ontstaat het kunstwerk door alle indrukken die samenkomen op elkaar in te laten werken. Jaren ervaring, gevonden materialen en beschikbare mogelijkheden maken samen de weg vrij om kunst zijn gang te laten gaan. De uitkomst en impact verrast ons zelf ook vaak. De poëzie erin werkt als openbaring, kan zelfs pijn doen, maar moet tot leven gewekt worden om zijn werk te kunnen beginnen.

Anagram work#art

Met dit schematische beeld geven wij de samenhang van onze activiteiten in onze praktijk weer:


In dit project grijpen we vanwege omstandigheden terug op een bestaand werk. Een deel ervan zetten we in om in een geheel nieuwe setting de zeggingskracht van ons werk uit te breiden met deze versie op de binnenplaats van het Nationaal Orgelmuseum. Met dezelfde wind, die orgels hun expressie geeft, komt dit werk bij het museum binnenzeilen. Meer informatie: https://www.workheart.nl/


Ingrid Slaa exposeert in het Oude Feithenhof (Ledige Stede 6 - tuin) en in Van Kinsbergenstraat 1a (tuin)

In 2009 heeft Ingrid Slaa haar eindcertificaat aan de Vrije Academie Nunspeet behaald. Als basis voor haar werken gebruikt ze vaak een afdruk van (een deel van) haar lichaam. Deze afdruk wordt dan bewerkt of vermenigvuldigd en samengesteld tot een beeld met een eigen verhaal. Ze werkt daarbij met uiteenlopende materialen zoals epoxy, gietwas, stof en siliconen.

Eilandgevoel

Het werk Eilandgevoel bestaat uit 60 rode gezichten van epoxy. De gezichten richten zich naar boven, naar de ruimte. De bezoeker wordt uitgedaagd om er tussendoor te lopen, het werk op zich te laten inwerken en te ervaren wat het beeld oproept.

Er was eens…

Het werk Er was eens is een levensgrote mensencocon opgebouwd uit kippengaas, kaasdoek en epoxy. De cocon is open.. Meer informatie: www.ingridslaa.nl


Heidi Kamps exposeert in de Rozemarijnsteeg 26 (palingrokerij)

Mijn naam is Heidi Kamps en ik ben in 1997 afgestudeerd aan de toenmalige hoge school voor de kunsten, Constantijn Huygens in Kampen. De eerste 2 jaar heb ik illustratie gedaan, maar gaande weg ben ik steeds vrijer gaan werken en ook zo afgestudeerd.

Ik vond en vind het nog steeds niet prettig aan een opdracht vast te zitten... Ik heb enorme behoefte aan het me zoveel mogelijk vrij te kunnen uiten. Dit kan van alles zijn, van een tekening, een schilderij, een beeld of experimentele werken.

Ik experimenteer sinds een aantal jaren op een vast formaat van 10 bij 10 cm op verschillende ondergronden met verschillende materialen. Dit blijft een doorlopend project.  

Mijn inspiratie haal ik veelal uit de natuur, bomen, foto's en de verschillende materialen. Door hier mee te spelen groeit het beeld. Ik geniet ervan als mijn werk bij anderen binnenkomt. Als zij meegenieten, emoties tonen of iets herkennen.

Sinds kort heb ik de 3D pen ontdekt. Met gebruik van PLA (biologisch afbreekbaar plastic, gemaakt van onder meer maïs) kan ik hiermee objecten meemaken. Meer informatie: www.heidikamps.nl (in opbouw)


Eline Agterhuis exposeert inSmedestraat 10 (familie Van den Pol)

Beeldend kunstenaresEline Agterhuis, afgestudeerd aan de Academie Beeldende Kunsten Minerva in Groningen, werkt met verschillende materialen en technieken. Eline exposeert tijdens Vestingval Elburg de serie Kracht en Kwetsbaarheid, gemaakt op oorspronkelijk linnen uit de Twentse textielindustrie, dat meer dan 100 jaar oud is.

De figuren zijn individuen die je zomaar kunt tegenkomen. Als je goed kijkt, zie je meer van je medemens, zo ook bij deze figuren. Laten ze zien wie ze zijn? In een moment vang je een emotie op, in een houding een ambitie, in een blik kwetsbaarheid, of kracht. En vaak ook beide.

De kunstwerken zijn gemiddeld 2 m lang en 60 cm breed. Het materiaal is 100 jaar oud Twents linnen en de techniek is acryl met een mixed media. Meer informatie: www.elineachterhuis.com en info@vestivalelburg.nl


Anneke Bruin exposeert in Smedestraat 10 (familie Van den Pol)

Of Anneke nu door het bos loopt, een hindoetempel in India bezoekt of de film Compostella kijkt over mensen die zoeken naar betekenis; alles wat ze doet maakt deel uit van het creatieve proces van ontwerpen en maken van sieraden. Haar sieraden zijn een afspiegeling van Anneke’s leven en persoonlijkheid, gekenmerkt door puurheid en diepgang. Zoals ze altijd zoekt naar wat wezenlijk is in het leven, zo wil ze de essentie van het materiaal waarmee ze werkt blootleggen. Alsof ze onder de schil kijkt en de kern naar buiten brengt.

Zacht en hard, rauw en verfijnd. Het is haar fascinatie voor schijnbare tegenstellingen waarmee ze verbindingen aangaat. Tegenstellingen onthullen elkaar; want kan er licht zijn zonder duisternis?

Zo gebruikt ze in haar sieraadontwerpen natuurlijke vormen als basis voor haar werk, maar weet ze met haar kennis van ambachtelijke technieken deze zo te bewerken dat ze sterk genoeg zijn voor gebruik. Haar ervaring, opleidingen en gedegen kennis geven haar de mogelijkheid om te experimenteren met nieuwe combinaties van materialen, vormen en technieken. Ze componeert, speelt en experimenteert, giet en vormt, zaagt, smeedt en soldeert en komt zo tot prachtige sieraden die hun eigen authentieke identiteit bezitten. Sieraden die de persoonlijke schoonheid van de drager benadrukken en versterken.

Anneke Bruin ging naar de kunstacademie van Maastricht en de Gerrit Rietveld a

Academie in Amsterdam. Ze liep stage bij een traditionele bronsgieter in Kameroen, reist veel door Azië en volgde lessen bij verschillende kunstenaars in India en Nepal. Ze exposeert regelmatig in musea, galeries, kunstuitlenen en op beurzen. Meer informatie: http://www.annekebruin.nl/


Sietse Muis exposeert in Van Kinsbergenstraat 1a (theekoepel)

Sietse Muis maakt, onder de naam BoekBeleving, met aandacht en precisie kunstwerken uit oude boeken. Deze sculpturen zijn geïnspireerd op de nostalgische sfeer die oude boeken uitstralen.

Boeken kunnen een tastbare herinnering zijn aan een moment, een gevoel of een persoon. Ze verdienen het bij je te blijven en zichtbaar te zijn. Laat dit dierbare boek daarom omtoveren tot zichtbaar schouwspel en blijvende herinnering. Denk aan de eigenheid van de kaft, de schoonheid van de illustraties en de geur van het boek.

Sietse maakt zijn sculpturen ook in opdracht en geeft oude, dierbare boeken zogezegd een tweede leven. Laat mij een kunstwerk maken van uw boek op basis van uw verhaal. En geef uw boek een plek in het huis waar het weer gezien en beleefd word.

Het zal een prachtige creatie worden waardoor het boek een tweede leven krijgt.  Zijn creaties verbeelden het verhaal van het boek en die van de eigenaar. Meer informatie: https://www.boekbeleving.nl


Margreet Vloon (beeld) en Martine van der Meulen (muziek)exposeren in de Kazematten bij de Goorpoort

Margreet Vloon en Martine van der Meulen werken samen aan kunstprojecten. Het fotografisch filmmateriaal van Margreet, gecombineerd met de pianocomposities van Martine, een proces waarin twee kunstvormen samen komen.

Margreet verzamelt en maakt fotografisch werk, filmmateriaal, grafisch werk en objecten. Daarin onderzoekt ze de mogelijkheden om een gevoel en verlangen beeldend een plaats te geven.

Haar werk gaat over haar bestaan, de waarde en de waardeloosheid ervan. Ze kent zichzelf een plek toe middels haar werk. Ziet haar vergankelijkheid, ervaart het en wil het een plek geven, erbij stil staan, die ruimte die ze inneemt in het hier en nu wil verbeelden. Ze gelooft dat we altijd weer overgaan in nieuwe gedaantes, door tijd geregisseerd. Tijd speelt een grote rol in het werk. En vrouw zijn.

Martine maakt prachtige pianocomposities. Music For the Soul! De muziek is zacht en licht en tegelijkertijd krachtig. Als je luistert met een open hart, helpt het je herinneren wie je bent. Durf stil te staan en te voelen wat de muziek met je doet.

Laat je meenemen in de flow van het moment, om vervolgens weer weerstand te voelen in waar je staat in het leven. Het leven is rond en cyclisch en brengt je steeds een stapje dichter bij jezelf.

Hier vind je dat wat je niet zocht, maar wel heel graag echt wilde weten… (Marieke van Bolderen)

Dat wat wordt gewist, blijft even waar. (Griet op den Beecke)

Meer informatie: http://www.mrgrt.nlen martinevandermeulen.nl